Memo helpt mee: ‘Kennis delen is nu extra belangrijk’

Memo helpt mee: ‘Kennis delen is nu extra belangrijk’

Ook gevluchte professionals – medici, docenten, journalisten – steken hun handen uit de mouwen tijdens de coronacrisis. Hoe het hen vergaat? We doen een rondje langs de velden. In aflevering 5: Memo Kara Khalil (33, uit Syrië), docent Engels op het MBO College Hilversum.

 

Memo, wat betekent de coronacrisis voor jou als docent?

‘Mijn werk doen is in deze periode een uitdaging. Het voordeel is dat we samen nieuwe manieren van werken ontdekken. Op afstand lesgeven is mogelijk, zo ervaren we. De techniek helpt ons, maar digitaal lesgeven kan niet tippen aan studenten in de klas. Via videobellen weet ik niet of mijn verhaal overkomt en ik kan niet zien wie wel en niet oplet. Het is gewoon anders.

Ik belde vorige week een student op om hem vragen hoe het ging. Hij zei: “Ik vind het moeilijk, want ik kan geen vragen meer stellen.” Ik snap wat hij bedoelt, want zijn taal is net als mijn taal een paar jaar geleden niet vlekkeloos. In een klas zie ik zijn gezicht en zie ik dat hij naar woorden zoekt. Online werkt dat niet en dus houdt hij zich stil.’

‘We ontdekken samen nieuwe manieren van werken.’

 

Veel scholen mogen binnenkort weer open, maar dat geldt niet voor het hoger onderwijs. Hoe vind je dat?

‘Jammer. Ik mis het gewone lesgeven en maak me zorgen. In het begin was iedereen vol goede moed en gemotiveerd om er het beste van te maken. Inmiddels weten we dat deze manier van lesgeven veel extra tijd en energie kost. Het levert stress op. Maar ik heb begrip voor de keuzes die worden gemaakt. Zolang er geen medicijn of vaccin tegen het coronavirus is moeten we het er mee doen. Ik snap dat de basisscholen voorrang hebben. Daar wordt de basis gelegd.’

Meer verhalen van vluchtelingen in het onderwijs? Lees het verhaal van Suha: ‘Ik probeer het beste van mezelf te combineren met de Nederlandse manier van werken.’

 

Welke talenten van jou komen nu van pas?

‘Tijdens mijn opleiding volgde ik de minor Vernieuwend leren met ICT en games. Naar aanleiding van die minor heb ik tijdens mijn stage op een ROC-school een website gemaakt waarop mijn leerlingen aan de hand van spelletjes Engels konden leren. Een aantal van die spelletjes bied ik nu ook aan aan mijn huidige leerlingen. Ik hoop ze om die manier mee te krijgen, want hoe jonger de leerlingen, hoe meer je ze moet motiveren.

Voor mijn initiatief HU Home, waarmee we vluchtelingstudenten aan de hogeschool Utrecht helpen om zich thuis te laten voelen in de klas, komt mijn digitale kennis en ervaring ook van pas. Het taallokaal [taallessen Nederlands, red.] gaat gewoon door, maar nu online in plaats van in een fysieke ruimte.

De taalcoaches van HU Home, afkomstig uit de NT2-docent opleiding, verzorgen leuke activiteiten en helpen de studenten met de Nederlandse taal. Ik denk dat het belangrijk is, want ons mentoringprogramma – een ander pijler van HU Home – staat op een lager pitje. Mentoren zijn druk om gezinnen, werk en/of studie draaiende te houden. Extra fijn dus dat het taallokaal wel gewoon doorgaat.’

‘Ik probeer nu creatief te zijn, zodat onze leerlingen bezig kunnen blijven.’

Wat wil je bereiken als deze crisis voorbij is?

‘Ik ga niet wachten. Ik probeer nu creatief te zijn, zodat onze leerlingen bezig kunnen blijven. Afgelopen week heb ik contact opgenomen met mijn manager en mijn hulp aangeboden. In eerste instantie dacht ik dat al mijn collega’s op het ROC Amsterdam weten welke digitale mogelijkheden er zijn, maar inmiddels weet ik dat ik een aantal van hen kan helpen met mijn kennis en ervaring. Toen ik opperde om audio toe te voegen aan PowerPoint-slides om zo een college na te bootsen werd daar enthousiast op gereageerd. Een van de docenten zei: “Je hebt me gered.” Iedereen struggelt. Het is nu extra belangrijk om je kennis te delen.’

 

Tijdens zijn studiekeuze en zijn hbo-opleiding tot docent Engels is Memo Kara Khalil gesteund door het UAF. In 2019 werd hij vanwege zijn buitengewone studieprestaties en inzet voor de samenleving genomineerd voor de UAF-Award.

Foto: Emiel Elgersma

Misschien vind je dit ook interessant

Zorgdag 2024

UAF Zorgdag opnieuw druk bezocht

Voor gevluchte zorgprofessionals die bezig zijn om hun BIG-registratie te behalen, zodat zij hun vak (opnieuw) kunnen uitoefenen, organiseert het UAF jaarlijks een Zorgdag. Op zaterdag 23 maart werd

Lees verder »

Het UAF helpen kan op veel manieren

Dankzij de betrokkenheid en steun van 27.000 gevers kunnen wij jaarlijks bijna vierduizend vluchtelingen begeleiden bij studie en werk. Help jij ook mee? 

Het laatste nieuws in je inbox?

Ruim 16.000 mensen gingen je voor! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke zes weken het laatste nieuws en inspirerende verhalen van gevluchte studenten en professionals. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte!

Hidden
Optin nieuwsbrief

Deel dit artikel via:

WhatsApp
LinkedIn
Facebook
X