Memo helpt mee: ‘Kennis delen is nu extra belangrijk’

Auteur:Job Hulsman
Datum:4. 23. 2020
Leestijd:4 minuten

Ook gevluchte professionals – medici, docenten, journalisten – steken hun handen uit de mouwen tijdens de coronacrisis. Hoe het hen vergaat? We doen een rondje langs de velden. In aflevering 5: Memo Kara Khalil (33, uit Syrië), docent Engels op het MBO College Hilversum.

 

Memo, wat betekent de coronacrisis voor jou als docent?

‘Mijn werk doen is in deze periode een uitdaging. Het voordeel is dat we samen nieuwe manieren van werken ontdekken. Op afstand lesgeven is mogelijk, zo ervaren we. De techniek helpt ons, maar digitaal lesgeven kan niet tippen aan studenten in de klas. Via videobellen weet ik niet of mijn verhaal overkomt en ik kan niet zien wie wel en niet oplet. Het is gewoon anders.

Ik belde vorige week een student op om hem vragen hoe het ging. Hij zei: “Ik vind het moeilijk, want ik kan geen vragen meer stellen.” Ik snap wat hij bedoelt, want zijn taal is net als mijn taal een paar jaar geleden niet vlekkeloos. In een klas zie ik zijn gezicht en zie ik dat hij naar woorden zoekt. Online werkt dat niet en dus houdt hij zich stil.’

 

Veel scholen mogen binnenkort weer open, maar dat geldt niet voor het hoger onderwijs. Hoe vind je dat?

‘Jammer. Ik mis het gewone lesgeven en maak me zorgen. In het begin was iedereen vol goede moed en gemotiveerd om er het beste van te maken. Inmiddels weten we dat deze manier van lesgeven veel extra tijd en energie kost. Het levert stress op. Maar ik heb begrip voor de keuzes die worden gemaakt. Zolang er geen medicijn of vaccin tegen het coronavirus is moeten we het er mee doen. Ik snap dat de basisscholen voorrang hebben. Daar wordt de basis gelegd.’

 

Welke talenten van jou komen nu van pas?

‘Tijdens mijn opleiding volgde ik de minor Vernieuwend leren met ICT en games. Naar aanleiding van die minor heb ik tijdens mijn stage op een ROC-school een website gemaakt waarop mijn leerlingen aan de hand van spelletjes Engels konden leren. Een aantal van die spelletjes bied ik nu ook aan aan mijn huidige leerlingen. Ik hoop ze om die manier mee te krijgen, want hoe jonger de leerlingen, hoe meer je ze moet motiveren.

Voor mijn initiatief HU Home, waarmee we vluchtelingstudenten aan de hogeschool Utrecht helpen om zich thuis te laten voelen in de klas, komt mijn digitale kennis en ervaring ook van pas. Het taallokaal [taallessen Nederlands, red.] gaat gewoon door, maar nu online in plaats van in een fysieke ruimte.

De taalcoaches van HU Home, afkomstig uit de NT2-docent opleiding, verzorgen leuke activiteiten en helpen de studenten met de Nederlandse taal. Ik denk dat het belangrijk is, want ons mentoringprogramma – een ander pijler van HU Home – staat op een lager pitje. Mentoren zijn druk om gezinnen, werk en/of studie draaiende te houden. Extra fijn dus dat het taallokaal wel gewoon doorgaat.’

 

Wat wil je bereiken als deze crisis voorbij is?

‘Ik ga niet wachten. Ik probeer nu creatief te zijn, zodat onze leerlingen bezig kunnen blijven. Afgelopen week heb ik contact opgenomen met mijn manager en mijn hulp aangeboden. In eerste instantie dacht ik dat al mijn collega’s op het ROC Amsterdam weten welke digitale mogelijkheden er zijn, maar inmiddels weet ik dat ik een aantal van hen kan helpen met mijn kennis en ervaring. Toen ik opperde om audio toe te voegen aan PowerPoint-slides om zo een college na te bootsen werd daar enthousiast op gereageerd. Een van de docenten zei: “Je hebt me gered.” Iedereen struggelt. Het is nu extra belangrijk om je kennis te delen.’

 

Tijdens zijn studiekeuze en zijn hbo-opleiding tot docent Engels is Memo Kara Khalil gesteund door het UAF. In 2019 werd hij vanwege zijn buitengewone studieprestaties en inzet voor de samenleving genomineerd voor de UAF-Award.

Tekst: Job Hulsman
Foto: Emiel Elgersma


Deel dit artikel: