Feestelijke afsluiting leerwerktrajecten

Geslaagd voor prebachelor bij de HU

Net voor de zomer worden overal in het land successen gevierd van geslaagde deelnemers aan schakel- en leerwerktrajecten. Een knappe prestatie, want in het afgelopen studiejaar hadden ze nog steeds te maken met online lessen en onderwijs op afstand. 

 

Feestelijke afsluiting HU Lerarenroute

De Hogeschool Utrecht (HU) organiseerde op 16 juni een feestelijke afsluiting voor de prebachelor-lerarenroute. Dit is een voorbereidend jaar voor docenten met een vluchtelingachtergrond. 

Eind september startte de HU lerarenroute met 9 deelnemers. Een deelnemer koos gedurende het traject voor een andere opleiding en stopte. De rest rondde de opleiding succesvol af. Een deelnemer: ‘Er lag een grote rots op mijn weg, die is weggenomen door dit traject. Ik ga direct voor een baan als docent Natuurkunde.’ Een andere deelnemer heeft intussen een baan als docent biologie. Een docent was vol lof over de deelnemers: ‘Hun toewijding en inzet is werkelijk onbeschrijfelijk; hier kunnen onze reguliere studenten wel wat van leren.’ 

 

Feest in Flevoland: Statushouders voor de Klas

Op 2 juli was in de Wegwijzer Zaal in Almere een feestelijke bijeenkomst. Om te beginnen trakteerden de deelnemers en docenten van het oriëntatiejaar ‘Statushouders voor de Klas’ elkaar op lekkere hapjes uit de eigen cultuur. Daarna was het tijd voor het officiële gedeelte: de certificaatuitreiking!

Eind augustus, midden in de coronaperiode, begonnen elf gevluchte docenten met hun oriëntatiejaar. Een nieuw initiatief van De Almeerse Scholen Groep (ASG) en Hogeschool Windesheim in samenwerking met het UAF. 

Nu, aan het eind van het studiejaar, namen de deelnemers een certificaat, bloemen en complimenten in ontvangst voor de prestatie die ze hadden neergezet. Ga er maar aan staan, in een periode met onderwijs op afstand en online bijeenkomsten. 

Twee docenten hebben inmiddels een baan gevonden: één op een basisschool en één op een hogeschool. Drie docenten konden hun stage nog niet volledig afronden en doen dit op een later moment. De andere deelnemers gaan, afhankelijk van hun taalniveau, ervaring en diploma’s uit het land van herkomst, verder met een vervolgtraject op weg naar een baan in het onderwijs (voltijd, deeltijd of via de zij-instroomroute). Eén deelnemer koos ervoor om een opleiding in een andere richting te gaan volgen. 

Veel plezier en succes allemaal! 

Certificaatuitrieking HAN-leerwerktraject in de energiesector

Certificaatuitreiking bij HAN-leerwerktraject in de energiesector 

Ze zijn gek op techniek en staan te springen om aan de slag te gaan: de deelnemers aan het leerwerktraject voor de Energietransitie bij de HAN (hogeschool van Arnhem en Nijmegen). Op 8 juli was een feestelijke certificaatuitreiking voor het eerste deel van de opleiding. Nu zijn ze klaar voor de volgende stap: studeren en werken tegelijk. 

Met trots presenteerde de deelnemers een ‘interactieve poster’ aan elkaar en alle aanwezigen: docenten van de HAN, begeleiders van SEECE, het UAF en, last but not least, Alliander. Ondersteund met beeld en geluid vertelden ze wat ze hebben geleerd en waarom ze hebben meegedaan aan het programma.  

Wat ze nog meer deden in het voortraject? Ze volgden taallessen, sollicitatietrainingen en leerden veel over innovaties in de energiesector. Denk aan de nieuwste windmolens, auto’s die rijden op zout, vliegen met drones, etc. Hun gezichten straalden toen ze over vertelden. Mohamad, één van de deelnemers: ‘Elektrotechniek verveelt nooit.’ 

Na de presentaties werden de certificaten uitgereikt. De docenten vertelden bij elke deelnemer een persoonlijk verhaal aan de hand van een spreekwoord. Zoals bij Mahmoud: de aanhouder wint. Als kind wilde hij al engineer worden, maar dat vond zijn vader geen goed idee. Die was econoom, dus ging Mahmoud ook economie studeren. Nu heeft hij een goede voorbereiding gehad om zijn droom na te jagen om engineer te worden in de techniek. Hij heeft lef en moed gehad om te gaan voor het onzekere.  

Dit laatste geldt ook zeker voor de andere deelnemers. Het was mooi om te zien wat de deelnemers allemaal hebben geleerd, ook van elkaar! 

Vrijwel alle deelnemers zijn nog op zoek naar een passende werkplek die ze na de zomer kunnen combineren met hun associate degree-opleiding (Elektrotechniek of Werktuigbouwkunde) aan de HAN. Heeft u suggesties? Laat het ons weten via info@uaf.nl.  

Geslaagd voor het WOOW-leerwerktraject

Op 9 juli kregen alle 13 deelnemers aan het WOOW-leerwerktraject hun certificaat, in het Cultuurhuis in Heerlen. Gefeliciteerd allemaal!

Vorig jaar begonnen zij bij Zuyd Hogeschool met een fulltime programma ter voorbereiding op een baan in de bouw- en installatietechniek. In Limburg is een groot tekort aan vakmensen in deze branche. De deelnemers die via het UAF meedoen aan het leerwerktraject hebben in hun landen van herkomst al een opleiding gevolgd of werkervaring opgedaan in de architectuur, constructie of civiele techniek.

Naast het verbeteren van hun taal (naar minimaal B2-niveau), hebben de deelnemers hard gewerkt aan vakinhoudelijke kennis, presentatie- en sollicitatievaardigheden en het opbouwen van relevante werkervaring door middel van een stage. Van de geslaagden krijgt 70% een contract bij het bedrijf waar ze stage hebben gelopen. De andere 30% krijgt een goede referentie mee en voor sommige deelnemers lopen er nog gesprekken.

Eén van de deelnemers: ‘Ik heb veel geleerd van de stage, mijn taal is sterk verbeterd. Ik had alleen nog meer technische kennis willen leren, want ik ben ambitieus. Ik wil uiteindelijk een Master doen.’

Een andere deelnemer: ‘De stages zijn leuk en leerzaam. Ik ben er achter gekomen hoeveel verschillende dialecten er zijn in Limburg, dat maakte mijn werk soms wel moeilijk.’

Na een presentatie van de projectleiders van WOOW werden de certificaten uitgereikt. De docenten en begeleiders toonden zich onder de indruk van de vastberadenheid en het doorzettingsvermogen van de deelnemers.

Een docent: ‘Ik heb veel geleerd van de verschillende culturen en ben extra bewust van waar nieuwkomers tegen aan lopen als ze in Nederland gaan werken.’

 

Wilt u komend studiejaar nieuwe schakel- of leerwerktrajecten mede mogelijk maken? Neem dan contact met ons op. Het UAF ontwikkelde in de afgelopen jaren samen met bedrijven en opleidingsinstituten al veel slimme routes naar werk, bijvoorbeeld voor docenten, zorgprofessionals en technici. 

Misschien vind je dit ook interessant

Het UAF helpen kan op veel manieren

Dankzij de betrokkenheid en steun van 27.000 gevers kunnen wij jaarlijks bijna vierduizend vluchtelingen begeleiden bij studie en werk. Help jij ook mee? 

Het laatste nieuws in je inbox?

Ruim 16.000 mensen gingen je voor! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke zes weken het laatste nieuws en inspirerende verhalen van gevluchte studenten en professionals. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte!

Hidden
Optin nieuwsbrief

Deel dit artikel via:

WhatsApp
LinkedIn
Facebook
X