Laat kennis en talent tot bloei komen

Het UAF gelooft in het talent van vluchtelingen

Samen met werkgevers en opleiders initiëren we slimme en duurzame routes naar de arbeidsmarkt, waarbij leren en werken hand in hand gaan. Hierbij focussen we op kraptesectoren, zoals de techniek, de zorg en het onderwijs.

De sociale impact van deze trajecten is groot. De deelnemers halen een diploma, doen tegelijkertijd werkervaring op en hebben uitzicht op een vaste baan. Werkgevers kunnen met deze initiatieven talentvolle mensen aan zich binden. Benieuwd wat deze leerwerktrajecten inhouden? Hieronder vind je een aantal voorbeelden.

Leerwerktrajecten

Slimme en duurzame routes naar de arbeidsmarkt

 

Lees meer
Norhan Alsheikh UAF Award

Statushouders voor de Klas

Net als veel andere steden kampt Zwolle met een lerarentekort. Met het traject Statushouders voor de Klas slaat de stad twee vliegen in één klap. Momenteel stomen zij 17 statushouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning) klaar voor het leraarschap. De deelnemers verbeteren hun taalvaardigheid, maken kennis met het Nederlandse onderwijssysteem en doen daarnaast ervaring op als onderwijsassistent of stagiair. Tijdens het hele traject kunnen de deelnemers rekenen op begeleiding vanuit de hogeschool en het UAF. 

Norhan Alsheikh Hidar, winnaar van de UAF-Award, volgde dit traject en is nu zelfstandig docent Scheikunde voor derdejaars havo- en vwo-scholieren op een middelbare school in Assen.

Hoogopgeleide statushouders in de bouw- en installatietechniek

In de bouw- en installatiesector is veel behoefte aan personeel. Tegelijkertijd blijft de kennis en ervaring van statushouders vaak onbenut. Het WOOW (Wonen, Opleiden, Ondernemen en Werken) leerwerktraject bij Zuyd Hogeschool vormt een brug tussen de vraag op de arbeidsmarkt en het potentieel van talentvolle nieuwkomers. Het UAF is één van de betrokken organisaties.

Tijdens dit leerwerktraject worden hoogopgeleide statushouders voorbereid op een toekomst in de sector. Khadija Mannan, UAF-Award-genomineerde, volgde het WOOW-leerwerktraject en doet momenteel werkervaring op als technisch tekenaar bij SPIE Nederland.

Khadija Mannan UAF Awards-3150

Succesvol studeren

Veel vluchtelingen volgden in hun land van herkomst een studie. Het UAF biedt begeleiding aan die nodig is om in Nederland op eigen kracht verder te kunnen en persoonlijke doelen en ambities te realiseren. 

Zo moeten gevluchte studenten wegwijs worden gemaakt in het Nederlandse onderwijssysteem en hebben zij bijscholing en Nederlandse les nodig. Daarvoor is er de studiemodule van UAF. Een persoonlijke trajectbegeleider geeft de vluchtelingstudent advies over studiefinanciering en helpt bij het kiezen van een studierichting.

UAF-Award-genomineerden Denis, Diana en Mohammed zijn door het UAF ondersteund en begeleid bij het volgen van hun studie. UAF helpt ruim 4.000 vluchtelingen zoals hen en daar zijn we trots op!

Stilstand of vooruitgang?

Vluchtelingen die geen opleiding en baan op het spoor komen, verzanden vaak in tijdelijke baantjes. Ze doen werk dat niet bij ze past en voelen zich daardoor betekenis­loos, terwijl hun unieke kwaliteiten onbenut blijven.

We zijn ervan overtuigd dat iedereen die zijn kennis  kan benutten, betekenisvol is in Nederland. Dáárom maken we ons daar sterk voor. Help ons daarom nog meer gemotiveerde studenten en professionals te ondersteunen. Dat is goed voor iedereen.

Jouw donatie helpt vluchtelingen op weg

Wil jij vluchtelingen in Nederland helpen om hun talent weer in te zetten en bij te dragen aan de samenleving?
Al meer dan 20.000 donateurs gingen je voor.