Praktische aanbevelingen voor ondersteuning van vluchtelingstudenten

Stockfoto student

Onderwijsinstellingen krijgen steeds vaker te maken met studenten met een vluchtelingachtergrond. In een nieuw rapport van Nuffic zijn de knelpunten voor vluchtelingstudenten in kaart gebracht en krijgen onderwijsinstellingen handvatten om deze doelgroep beter te ondersteunen. Het rapport is tot stand gekomen vanuit een samenwerking tussen het UAF, Nuffic, onderwijsprofessionals en vluchtelingstudenten.

Het Nuffic rapport is een praktische en waardevolle handreiking geworden waar onderwijsprofessionals mee aan de slag kunnen in de praktijk. Lees op de site van Nuffic meer over het rapport en de knelpunten. Hier lees je ook het verhaal van Rasha waarin zij haar ervaringen tijdens haar studie deelt.


Studiesucces

Het UAF vindt studentenwelzijn van alle studenten én dus ook van studenten met een vluchtelingenachtergrond van belang omdat het studiesucces vergroot. We zien dat studenten die het UAF ondersteunt soms vastlopen. Extra ondersteuning is dan nodig en vereist niet alleen inzet van de student zelf, maar ook de aandacht en inzet van onderwijsinstellingen, docenten en medestudenten.


Uitdagingen

In 2021 waren er bijna 2.000 studenten met een vluchtelingachtergrond die een mbo of hbo-opleiding volgden onder begeleiding van het UAF. Daarnaast zijn er nog veel vluchtelingstudenten die zonder de begeleiding van het UAF onderwijs volgen in Nederland.

De groei van deze doelgroep brengt uitdagingen met zich mee voor onderwijsinstellingen. “Uit eerder onderzoek blijkt dat de tocht die vluchtelingstudenten hebben doorgemaakt kan leiden tot meer (mentale) gezondheidsklachten”, zegt Elli Thravalou, onderzoeker bij Nuffic. “Daarnaast krijgen ze te maken met een nieuwe taal en cultuur en hebben sommige studenten met een vluchtelingachtergrond nog geen sociaal netwerk.”

Dit kan een belemmering zijn voor studiesucces. Voor vluchtelingstudenten is het volgen van een opleiding een uitgelezen kans om hun waardigheid, veiligheid en hoop te herstellen.


Werksessies

In samenwerking met het UAF bracht Nuffic in diverse werksessies onderwijsprofessionals en studenten met een vluchtelingachtergrond bij elkaar. Het doel: praktijkvoorbeelden en concrete aanbevelingen verzamelen voor onderwijsinstellingen. Het eindproduct is een FAQ-pagina op de website van Nuffic en een rapport waarin de aanbevelingen worden toegelicht.

“Welzijn van studenten én dus ook van studenten met een vluchtelingachtergrond is van belang omdat het de kans op studiesucces vergroot”, zegt Pepijn Tielens, beleidsadviseur bij het UAF. “Sommige studenten lopen tijdens hun studie vast. Extra ondersteuning is dan nodig en vereist niet alleen inzet van de student zelf, maar ook de aandacht en inzet van onderwijsinstellingen, docenten en medestudenten. Dit rapport biedt een mooie handreiking met voorbeelden uit de praktijk.”

Onderzoeker Thravalou: “We hebben obstakels in kaart gebracht en initiatieven uitgelicht om die obstakels te verminderen. Zo hopen we bewustzijn te creëren en het onderwijsveld te inspireren om een actieve rol te spelen in het studiesucces van studenten met een vluchtelingachtergrond.”

Werk je in het onderwijs en wil je meer weten?

Kom dan naar de online Inspiratiesessie: Hoe ondersteun ik gevluchte studenten op mijn onderwijsinstelling? van Nuffic. In deze online sessie leer je meer over mogelijkheden hoe je het onderwijs inclusiever kunt maken voor deze studenten.

Misschien vind je dit ook interessant

Het UAF helpen kan op veel manieren

Dankzij de betrokkenheid en steun van 27.000 gevers kunnen wij jaarlijks bijna vierduizend vluchtelingen begeleiden bij studie en werk. Help jij ook mee? 

Het laatste nieuws in je inbox?

Ruim 16.000 mensen gingen je voor! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke zes weken het laatste nieuws en inspirerende verhalen van gevluchte studenten en professionals. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte!

Hidden
Optin nieuwsbrief

Deel dit artikel via:

WhatsApp
LinkedIn
Facebook
X