Pilot van Windesheim en het UAF krijgt vervolg

Soroush

Zelfs in een krappe arbeidsmarkt krijgen statushouders moeilijk toegang tot banen die aansluiten op hun kwaliteiten. Het UAF brengt daar verandering in, samen met bedrijven en onderwijsinstellingen. Zo liep op Hogeschool Windesheim dit studiejaar een proef waarin statushouders toewerkten naar een technische baan of een vervolgstudie. De pilot krijgt een vervolg.

Soroush Yarjani (31) | werktuigbouwkundige uit Lelystad | deelnemer aan de pilot, op foto boven

 ‘Ideaal traject voor mij’

Ik ben een afgestudeerd werktuigbouwkundige en voordat ik vluchtte uit Iran was ik al vijf jaar aan het werk. Met het UAF heb ik besproken wat mijn onderwijskansen waren. Zelf wilde ik een master doen, maar de Nederlandse taal bleek een te hoge drempel.’

‘Dit traject is ideaal voor mij. Alles is gericht op mijn werk en de werkplek. Dat is het mooie, ik leer hier de taal van de techniek. Inmiddels heb ik een stageplek met uitzicht op werk gevonden.’

‘Met de taal komt het goed. Daar heb ik zelf hard aan gewerkt. In het buurtcentrum ging ik vrijwilligerswerk doen. En online heb ik vriendschap gesloten met een gepensioneerde mijnheer in Zeeland met wie ik gedichten bespreek. Vanmiddag buigen we ons over een gedicht van Willem Wilmink. Maar nergens leer ik de taal zo snel als op de werkvloer.’

‘Tonnie (stagecoördinator bij Windesheim, red.) regelde de stageplek en mijn stagebedrijf heeft me inmiddels een baan aangeboden. Samen met Geert (docent bij Windesheim, red.) ga ik het contract goed doornemen. Wat ik momenteel doe? Voor een bedrijf in medische apparatuur onderhoud en reviseer ik matrijzen. Mooi woord hè, matrijzen? Dat heb ik dus hier op Windesheim geleerd!’

Windesheim team
Team Windesheim | Alies Vlasbloem is teamleider en docent NT2 | Geert Doornbos is lector koudetechniek en docent Techniek | Tonnie de Haan is stagecoördinator (niet op de foto: coach Lonneke Timmer)

‘Succesvolle pilot krijgt vervolg ’

Alies: ‘Onze statushouders zijn technisch geschoold, gemotiveerd en beschikken over een enorme dosis doorzettingsvermogen. Ze kunnen technisch alles, alleen… nog niet in Nederland. Wij doceren een half jaar taal, NT2 niveau B1 en B2, gericht op techniek. En we bieden andere vakken zoals wiskunde, techniek, sollicitatievaardigheden en interculturele vaardigheden. Het tweede deel draait om de stage.’ 

Tonnie: ‘Het lukt bijna altijd om iemand te plaatsen. Dat is maatwerk. Bij bedrijven met een open houding ontstaat altijd wat moois. Soms is het passen en meten maar we komen daar met elk bedrijf wel uit.’

Geert: ‘Ons onderwijsteam is klein en flexibel. We voegen gemakkelijk kennis en vaardigheden toe aan onze lessen. De markt is dynamisch en wij passen ons makkelijk aan.’

Alies: ‘De resultaten van de pilot zijn prima. We hebben negen deelnemers die doorstromen naar een baan of een relevante vervolgstudie. Ze komen overal vandaan. Uit Groningen, Eindhoven, Enschede. Een evaluatiepunt is de breedte van het begrip techniek. Zo zijn we de pilot begonnen met een aantal ict’ers, maar gaandeweg hebben we ontdekt dat ict een aparte tak van sport is.’

Geert: ‘En wat mij betreft, rekenen we af met onnodige regeltjes. Het begrip oriëntatiejaar gebruiken we trouwens niet. Zelf spreken we van Statushouders in de techniek.’

Alies: ‘De samenwerking met het UAF is cruciaal. Het UAF stond financieel garant voor de start van de pilot voordat DUO aan boord kwam. We werken al meer dan tien jaar lang onwijs goed samen en we vinden elkaar in onze uitgangspunten.’

 

Nargis Safarova | trajectbegeleider UAF
 

‘Er zijn nog steeds drempels te verlagen’

‘We zien dat veel statushouders een achtergrond hebben in de techniek. Maar zelfs met afgeronde diploma’s komen ze moeilijk aan het werk, terwijl de behoefte aan technici groot is. Klaarblijkelijk zijn er drempels en met dit project verlagen we die drempels heel gericht.’

‘Het UAF heeft de hogeschool meer dan alleen aangemoedigd om te starten met dit traject. We hebben het traject ook medegefinancierd en hebben het team van Windesheim geholpen bij de opzet vanuit onze ervaring met eerdere leerwerktrajecten. Ook hebben we sollicitatietrainingen gegeven aan deelnemers die een stageplek zochten. En liepen deelnemers eenmaal stage, dan gaven we interculturele communicatietrainingen.’

‘Een duurzame uitstroom is het doel, naar een baan of een studie. En het klopt wat Alies zegt. Windesheim en het UAF zitten op één lijn. We zien allebei de kansen en de meerwaarde.’

 

Brenda Goedhart, procesmanager bij bouwconcern Van Wijnen

 

‘Met goede begeleiding kunnen statushouders van grote waarde zijn’

‘Wij participeren in dit project omdat we onze verantwoordelijkheid willen nemen. Dit is een maatschappelijk issue en het past in onze missie: samen bouwen aan ruimte voor een beter leven. Ook voor ons kan het belangrijk zijn. Hoewel we moeilijke jaren tegemoet gaan door het gebrek aan stikstofruimte, zitten we nog steeds te springen om senior constructeurs en ingenieurs.’

‘Inmiddels zit de pilot erop bij Van Wijnen Engineering Emmen. Het was een succes. Al zijn we ook gestuit op aandachtspunten. Zo wijken de Nederlandse bouwnormen en bouwmethoden meestal behoorlijk af van die in het land van herkomst. Daarnaast blijkt ons bouwjargon erg specifiek. We kunnen iemand vragen om een draagkrachtberekening te maken voor een ligger en een staander, maar dan moet je wel weten wat een ligger en een staander zijn.’

‘Daar gaan we mee aan de slag. Bij Van Wijnen ontwikkelen we voor drie vestigingen een introductieprogramma voor statushouders. In de eerste twee weken gaan we oefenprojecten uitrollen. Zo kunnen we samen met de statushouder bepalen wat er extra nodig is om volwaardig mee te kunnen draaien.’

‘Wij geloven erin dat we samen veel kunnen bereiken. De statushouders zijn gecommitteerd, leergierig, analytisch en beschikken over doorzettingsvermogen. Met de juiste begeleiding kunnen zij van grote waarde zijn voor onze sector en mede daarom is het goed nieuws dat deze pilot een vervolg krijgt. Oh en mag ik nog een pluim uitdelen? De inbreng van het UAF en het Windesheim-team maken echt het verschil .’

Talent mag niet verloren gaan

Geef gevluchte studenten en professionals de kans zich te ontwikkelen. Met jouw donatie maak jij voor hen een wereld van verschil. 

Help jij vluchtelingen op weg?

Misschien vind je dit ook interessant

Het UAF helpen kan op veel manieren

Dankzij de betrokkenheid en steun van 27.000 gevers kunnen wij jaarlijks bijna vierduizend vluchtelingen begeleiden bij studie en werk. Help jij ook mee? 

Het laatste nieuws in je inbox?

Ruim 16.000 mensen gingen je voor! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke zes weken het laatste nieuws en inspirerende verhalen van gevluchte studenten en professionals. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte!

Hidden
Optin nieuwsbrief

Deel dit artikel via:

WhatsApp
LinkedIn
Facebook
X