Statushouders voor de Klas van start in Rotterdam

Statushouders voor de Klas van start in Rotterdam
In Turkije en Syrië stonden ze als bevoegd wiskunde- of natuurkundedocent voor de klas, nu zitten ze weer in de schoolbanken: 14 deelnemers aan het leerwerktraject Statushouders voor de klas in Rotterdam. Hun droom is om binnen afzienbare tijd opnieuw les te geven aan jongeren over het vak waar ze zoveel van weten. Het mes snijdt trouwens aan twee kanten, want op Rotterdamse middelbare scholen is een tekort aan docenten in exacte vakken.

Op 2 februari is de eerste lesdag bij de Hogeschool van Rotterdam. Voor gevluchte docenten is de stap naar een baan van leraar niet meteen te maken, bijvoorbeeld vanwege de taalbarrière en de onbekendheid met het Nederlandse onderwijssysteem. Met dit opleidingstraject bereiden de deelnemers zich voor op een ‘doorstart’ als docent in Rotterdam.

Mardjan Seighali, directeur UAF: ‘Fantastisch dat een stad als Rotterdam met haar culturele karakter en pluriformiteit het initiatief neemt om deze wiskunde- en natuurkundedocenten via Statushouders voor de Klas verder op te leiden. De mooie combinatie van vakbekwaamheid en diversiteit versterkt bovendien de inclusiviteit in de stad.’

Oud-deelneemster Suha Kassab deed mee aan Statushouders voor de klas in Zwolle en had één maand voordat de opleiding was afgelopen al een baan. Suha: ‘Onze coaches hebben ons altijd gestimuleerd om te solliciteren tijdens het traject en dat heb ik ook gedaan. Vier keer in totaal. Ik heb verschillende gesprekken gevoerd en ben op De Rietlanden in Lelystad aangenomen.’

Inhoud programma

Het leerwerktraject bestaat uit twee delen. In het eerste halfjaar krijgen de deelnemers intensieve taal- en vaktaallessen, oriënteren zij zich op lesgeven in Nederland en doen ze een korte snuffelstage. Daarna, vanaf september, lopen de deelnemers stage op een school. Die stage combineren ze met lessen Nederlands op weg naar C1-niveau (uitgebreide woordenschat) en het opfrissen van pedagogische en didactische vaardigheden.

Tijdens het hele traject kunnen de deelnemers rekenen op begeleiding vanuit de hogeschool en het UAF. De stageplekken worden mede geregeld door scholen van Stichting LMC Voortgezet Onderwijs die vanaf de start bij het project betrokken zijn.

Vervolgopleiding

Kandidaten die het leerwerktraject succesvol afronden en Staatsexamen NT2 niveau II halen, komen in aanmerking voor de deeltijd lerarenopleiding aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is het doel om na de stage op een middelbare school te blijven werken als docent.

Initiatiefnemers

Het project wordt gedragen en gefinancierd door de Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, het UAF, VSBfonds en LMC VO Rotterdam. Eerder zijn in vier andere regio’s vergelijkbare initiatieven opgestart samen het UAF.

Gerelateerde berichten

Geslaagd en aan de slag als monteur! 

Geslaagd en aan de slag als monteur!

Op 25 februari kregen negen elektromonteurs hun mbo-diploma’s voor Laag- en Middenspanningsdistributie tijdens een heuse drive through-uitreiking. Kleinschalig, coronaproof en toch feestelijk. In mei 2019

Lees verder »

Het UAF helpen kan op veel manieren

Dankzij de betrokkenheid en steun van 27.000 gevers kunnen wij jaarlijks bijna vierduizend vluchtelingen begeleiden bij studie en werk. Help jij ook mee? 

Mis helemaal niets, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We sturen je maximaal 2 keer per maand een e-mail met nieuws en verhalen.