Onderzoek: vluchtelingstudenten gemotiveerd in hoger onderwijs

Onderzoek: vluchtelingstudenten gemotiveerd in hoger onderwijs

Vluchtelingstudenten zijn sterk gemotiveerd om een succes te maken van hun studie in het hoger onderwijs, blijkt uit onderzoek in opdracht van het UAF.

Het UAF heeft de Radboud Universiteit en de Zuyd Hogeschool gevraagd om een kwalitatief onderzoek te doen naar het welzijn van vluchtelingstudenten in het hoger onderwijs. Welke factoren zijn bepalend voor een succesvol studieverloop?

Doorzettingsvermogen

Uit het onderzoek blijkt dat de studenten zeer gemotiveerd zijn om van hun studie een succes te maken. Vluchtelingen zetten hun eigenschappen als doelgerichtheid, doorzettingsvermogen en zelfdiscipline in om hun studie tot een succes te maken. 

Over het algemeen zijn ze ook goed in staat om kleine onduidelijkheden of problemen op te lossen. Vluchtelingen durven in colleges om extra uitleg te vragen, ze mengen zich in discussies en ze vragen medestudenten om hulp.

Hulp

Uit de gesprekken is gebleken dat er problemen zijn die een succesvol studietraject kunnen belemmeren. Bij sommige studenten spelen trauma’s, zorgen om familie en heimwee een rol. Ook persoonlijke, sociale en educatieve problemen kunnen een streep door succesvol studeren zetten. De studenten spreken in de interviews wél uit dat ze de weg naar hulpverlening weten te vinden.

De vluchtelingstudenten voelen zich verbonden met Nederlandse studenten. ‘Al mijn vrienden zijn Nederlands, ik hoor er helemaal bij.’ Slechts enkele vluchtelingen vinden de omgang met hun medestudenten moeilijk. Geleidelijk opbouwen is hierbij een belangrijk: ‘Ik vond het in de eerste maanden in Nederland vaak gemakkelijker om met één persoon om te gaan dan meteen met een hele groep. Zo kreeg ik langzaamaan steeds meer zelfvertrouwen.’

Over het onderzoek

Voor het onderzoek zijn vijftien vluchtelingstudenten geïnterviewd. Er is bewust voor een laag deelnemersaantal gekozen. De deelnemers studeren aan verschillende opleidingen en zijn afkomstig uit verschillende studiejaren. 

De onderzoeksvraag luidde: ‘Wat is de relatie tussen enerzijds de factoren onderwijscontext, prestatiemotivatie, sociaal-culturele oriëntatie, taalvaardigheid (Nederlands, Engels, moedertaal) en beroepsperspectief, en anderzijds studiesucces van hoogopgeleide vluchtelingstudenten in het Nederlandse hoger onderwijs?’

Lees hier het volledige rapport.

Foto: Venus Veldhoen

Ben je student en wil je mentor worden?

Ben je student en wil je vluchtelingstudenten ondersteunen bij het opbouwen van een toekomst in Nederland? Word dan mentor! Meld je hier aan.

Ben je UAF-student?

Ben je UAF-student en spreekt het idee van een mentor je aan? Klik hier voor meer informatie en meld je aan!

Help mee!

Iedere week kloppen tientallen hoogopgeleide vluchtelingen aan bij het UAF. Zij hebben alles achter zich gelaten, maar brengen hun talenten met zich mee. Deze vluchtelingen willen graag in Nederland aan de slag met hun werk of studie. Het UAF ondersteunt hen daarbij. Helpt u mee?

 

Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van het UAF