Nieuws

UAF-mentees ‘speeddaten’ met hun Fontys-mentoren

UAF-mentees ‘speeddaten’ met hun Fontys-mentoren

In het kader van het studentmentoringproject Refugees@campus organiseerde het UAF afgelopen dinsdag in samenwerking met Fontys Hogescholen een ‘matchingsdag’ in Tilburg. Op deze dag werden 30 UAF-studenten gekoppeld aan 30 Nederlandse studentmentoren. De komende zes maanden trekken de koppels samen op waarbij de vraag van de UAF-student leidend is.

De meeste UAF-studenten zijn de afgelopen jaren gevlucht uit Syrië en zitten nu in de pre-bachelor fase op de Fontys Hogescholen locatie Tilburg en Eindhoven. In deze fase verbeteren ze hun Nederlandse taal en oriënteren ze zich op hun bachelor studie. De Nederlandse studentmentoren zijn wat verder met hun studie en kunnen de UAF-studenten daarom ondersteunen bij hun Nederlandse taal, het wegwijs maken op hun onderwijsinstelling en hen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de Nederlandse cultuur. Voor veel studentmentoren is dit een eerste echte kennismaking met een vluchteling, die ze anders alleen maar op tv zien.

Ik vind het mijn sociaal en maatschappelijke verantwoording om vluchtelingen te ondersteunen

"Vaak worden vluchtelingen door de media negatief neergezet. En dat hoor ik terug in mijn omgeving. Om die negatieve beeldvorming te ontkrachten heb ik me opgegeven als mentor. Op deze manier wil ik de echte verhalen horen. Zo heb ik de volgende keer een weerwoord als mijn omgeving zich weer negatief uitlaat over deze groep mensen”, vertelt Lisa (18), student Toegepaste Psychologie. Ze is gekoppeld aan de 20-jarige Maryam uit Syrië.  Maryam woont drie jaar in Nederland en heeft de ambitie om werktuigbouwkunde of ICT te studeren. Uit boeken de Nederlandse taal leren vindt ze saai. Maryam denkt de taal beter in de praktijk te leren en daarom heeft ze zich opgegeven voor het studentmentoringprogramma. “Ook wil ik tips en adviezen krijgen over hoe ik kan studeren, wat de beste manier is en wat bij mij past.” Lisa en Maryam hebben meteen een klik met elkaar. De telefoonnummers worden met elkaar uitgewisseld, een whatsapp-groep met andere mentoren en mentees wordt aangemaakt en er worden al plannen gemaakt om activiteiten te ondernemen.

Zo ook Fawaz (23) en Jeroen (24), student Human Resource Management. Ze zijn van plan om veel van elkaar te leren. Jeroen vindt het zijn sociaal en maatschappelijke verantwoording om vluchtelingen te ondersteunen. “ Ik wil graag kennismaken met andere culturen”, vertelt hij. “Ik zie deze groep mensen vaak negatief in beeld komen en op deze manier wil ik de positieve kant leren kennen.” Fawaz uit Syrië woont twee en half jaar in Nederland en heeft de wens na zijn pre-bachelor Marketing en Communicatie te gaan studeren. Via het UAF-project wil hij  graag in contact komen met Nederlandse jongeren en nieuwe vriendschappen aangaan. “Ook wil ik de Nederlandse cultuur leren kennen. Hierbij kan Jeroen mij goed helpen.” Ook dit koppel wisselt telefoonnummers met elkaar en maakt vervolgafspraken.

Met het project Refugees@campus zorgt het UAF ervoor dat vluchtelingstudenten zich sneller thuis voelen op de onderwijsinstelling en in Nederland. Het UAF verwacht dat mentoring tot meer zelfvertrouwen leidt en minder studie-uitval.

Meld u aan voor de digitale nieuwsbrief van het UAF