Wat kunnen organisaties leren?

 

 

 

 

 

Talentherkenning

Bij het herkennen van talent gaat het erom:

Herken je talent wel? Of herken je het niet?

 

En vervolgens:
Wat herken je? Herken je de vakcompetentie?

Of herken je een taalcompetentie? Of herken je een presentatiecompetentie?

 

Vragen voor de selecteur en de manager zijn dan ook:

  • Wat zie ik?
  • Wat wil ik zien?
  • Zijn er barrières waardoor ik minder goed zie?
  • Waar zijn mijn blinde vlekken?



Kennis en kunde

De manager in een diverse omgeving doet er goed aan om zijn vakkennis over diversiteit te vergroten. Denk daarbij aan het thema cultuur en cultuurverschillen, maar ook uitsluitingsmechanismen en meerder-minderheidsdynamieken ('tokenisme') zijn relevante onderwerpen.

 

 

Een aantal leestips:

‘Allemaal andersdenkenden’ (2012)
van Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede en Michael Minkov


‘Culturele diversiteit op het werk’ (2006)
van Karen van der Zee en Jan Pieter van Oudenhoven


‘Dealing with Differences. Managing the benefits and threats of cultural diversity in the workplace’ (2012)
van Joep Hofhuis


‘Diversiteit op de werkvloer’ (2011)
van Grethe van Geffen


‘Verschil moet er zijn. De kritische succesfactoren voor diversiteitsmanagement’ (2007)

van Grethe van Geffen


‘Werken met cultuurverschillen’ (2011)
van Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede en Paul B. Pedersen

 

 

 

 

Creëren inclusieve cultuur

Voor het creëren van een inclusieve en veilige cultuur zijn dit goede lijnen om langs te denken:

  • Is gelijke behandeling hetzelfde als gelijkwaardige behandeling?
  • Win-win: beide kanten brengen en halen.
  • Openheid en oprecht interesse zijn voorwaarden om elkaar daadwerkelijk op ooghoogte te ontmoeten.
  • Communicatie, communicatie, communicatie! Blijf met elkaar in gesprek.